XU.10731_32-33 |
Vorige | 22 van 180 | Volgende |
|
klein (250x250 max)
gemiddeld (500x500 max)
groot
Extra Large
groot ( > 500x500)
Hoge Resolutie
Allen (PDF)
|
Deze pagina
Allen
|
- Afbeelding
- Text
-
Text Search...
Inhoud laden ...
jmMmmmmmWi 32 LEA EX RACHEL. dochter. Eindelijk Averd ook Rachels gebed verhoord, en zij zeide: „God heeft mijne smaadheid weggenomen. Jozef zal hij heeten, dat is: De HEER voege mij een anderen zoon daartoe!" Ook deze wensch werd later vervuld, maar het Avas haar dood. Hoe Aveinig Aveten wij toch, wat wij wenschen! Intusschen Avas Jakob rijk geAvorden, maar ook de stemming tusschen hem en zijnen schoonvader hoe langs zoo minder vriendschappelijk. Jakob klaagt, dat Laban wel tien malen zijn loon heeft veranderd, maar zegt er niet bij, hoe hij dit loon heeft Aveten te verdubbelen, zoodat Avel Labans vee niets verminderde, maar toch het zijne veel meer toenam. BeATeesd voor de afgunst van Labans zonen en toch ook verlangende naar ouders en vaderland, vertrok Jakob heimelijk met al zijne have. Laban, die juist deelnam aan het schaapscheerders-feest, hoorde het eerst den derden dag, en jaagde toen de vluchtenden na. Bij de ontmoeting op 't Gileaditisch gebergte venveet Laban onder anderen aan Jakob, dat hij zijne Terafim of huisgoden mede genomen had. Wij lezen daarvan meer, maar vinden ze nergens beschreven. Het Avaren denkelijk beeldjes, klein genoeg, dat Rachel ze kon verbergen in een kerneis zadeltuig, dat in hare tent lag. Hierop had zij zich nedergezet en hield zich ongesteld. Daardoor vond Laban niets, en Averd hem zijn vermoeden met bitterheid verweten door Jakob, die natuurlijk van dit alles niets wist. In Chaldea Averd dus nog Avel altoos de Avare God, „de God van Abraham en van Nahor" aangeroepen, maar zooals het altijd en overal gegaan is, de zuivere aanbidding van den eenigen Avaren God begon reeds te verbasteren, en de schoone Rachel meende, den zegen uit haars vaders huis mede te nemen of misschien haren aftocht te bedekken door de Terafim te stelen. IHJMMl De verzoening met Laban eindigde deze ontmoeting, en weldra liep ook het wederzien van Ezau boven ver- Avachting gelukkig af. Nu reisde Jakob langzaam naar het Zuiden, tenvijl hij op zijne legerplaatsen altaren oprichtte, en vooral te Beth-El, Avaar het gezicht der hemelladder hem had getroost op zijne eerste vlucht, dankbaar offerde. Maar hij hegroef eerst alle amuletten en andere versierselen van het bijgeloof, zeker ook Rachels Terafim, onder een eikeboom bij Sichem. Te Beth-El stierf Debora, de voedster van Rebekka, altijd bij de familie van Laban in eere gehouden, en met haar pleegkind mede gereisd. Het schijnt wel, dat zij Rebekka heeft overleefd, en tot in hoogen ouderdom door Jakob is verzorgd en geëerd, zoodat zelfs de boom, Avaar- onder zij begraven werd „de eik des geAveens" Avierd genoemd. Een nieuAV blijk van achting voor de vroiuv, onder Abrahams nakroost. Treuriger was het sterven van Rachel, toen zij te Betlehem Efrata haar tAveeden zoon gebaard had. Ster- nde noemde zij zijnen naam Ben Oni, „zoon der smart," maar Jakob veranderde dien naam in Ben Jamin „zoon der rechterhand." Natuurlijk, dat Jakob na den dood van Rachel en bij 't klimmen zijner jaren, zich meer aan Lea hechtte. Toch lezen wij van haar niets meer, dan dat Jakob, nadat hij met Ezau zijn vader in de spelonk Machpela begraven had, er ook Lea ter ruste legde, en in Egypte stervende, verlangde bij haar en zijne ouders te rusten. Rachels graf bleef, door een kenbaar gedenkteeken aangeduid, te Betlehem, en schilderachtig is na Herodes' kindermoord de voorstelling, hoe hare schim zich uit dit graf verhief, ontroostbaar over hare kinderen. Van Jakobs tien oudste zonen zijn de wandaden bekend. Niet enkel het verkoopen van Jozef, maar de bloedAvraak 3 mi
Beschrijving voorwerp
Titel | De vrouw in den Bijbel / door C.E. van Koetsveld |
Documentsoort | Boekmateriaal |
Uitgave | Amsterdam : Van Holkema en Warendorf |
Datum | 1891 |
Land van uitgave | nl |
Omvang/vorm | [6], 340, [2] p |
Auteurs | Cornelis Eliza van Koetsveld 1807-1893 (Auteur) |
Nederlandse Basisclassificatie | 11.49 bijbel: overige |
GOO trefwoorden | Bijbel;; Vrouwen |
Acquisitie-/collectie-aanduiding | UBVU gedigitaliseerd |
Gegevens digitalisering | Jaar: 2013;; Opdrachtgever: Amsterdam : Universiteitsbibliotheek Vrije Universiteit;; Uitvoering: Heiloo : Picturae;; Locatie origineel: NL, Universiteitsbibliotheek Vrije Universiteit, XU.10731.-;; Fysieke gegevens: tiff-bestand;; Gedigitaliseerd: juli 2013 |
Toegangsgegevens (URL) | http://imagebase.ubvu.vu.nl/getobj.php?ppn=390809098 |
PPN | 390809098 |
EPN | 1057848727 |
PPN origineel | 041501497 |
Taal | ned |
ggc060 | tekst |
Evaluatie |
Beschrijving
Titel | XU.10731_32-33 |
UBVU-ID | 0202210015022 |
Tekst | jmMmmmmmWi 32 LEA EX RACHEL. dochter. Eindelijk Averd ook Rachels gebed verhoord, en zij zeide: „God heeft mijne smaadheid weggenomen. Jozef zal hij heeten, dat is: De HEER voege mij een anderen zoon daartoe!" Ook deze wensch werd later vervuld, maar het Avas haar dood. Hoe Aveinig Aveten wij toch, wat wij wenschen! Intusschen Avas Jakob rijk geAvorden, maar ook de stemming tusschen hem en zijnen schoonvader hoe langs zoo minder vriendschappelijk. Jakob klaagt, dat Laban wel tien malen zijn loon heeft veranderd, maar zegt er niet bij, hoe hij dit loon heeft Aveten te verdubbelen, zoodat Avel Labans vee niets verminderde, maar toch het zijne veel meer toenam. BeATeesd voor de afgunst van Labans zonen en toch ook verlangende naar ouders en vaderland, vertrok Jakob heimelijk met al zijne have. Laban, die juist deelnam aan het schaapscheerders-feest, hoorde het eerst den derden dag, en jaagde toen de vluchtenden na. Bij de ontmoeting op 't Gileaditisch gebergte venveet Laban onder anderen aan Jakob, dat hij zijne Terafim of huisgoden mede genomen had. Wij lezen daarvan meer, maar vinden ze nergens beschreven. Het Avaren denkelijk beeldjes, klein genoeg, dat Rachel ze kon verbergen in een kerneis zadeltuig, dat in hare tent lag. Hierop had zij zich nedergezet en hield zich ongesteld. Daardoor vond Laban niets, en Averd hem zijn vermoeden met bitterheid verweten door Jakob, die natuurlijk van dit alles niets wist. In Chaldea Averd dus nog Avel altoos de Avare God, „de God van Abraham en van Nahor" aangeroepen, maar zooals het altijd en overal gegaan is, de zuivere aanbidding van den eenigen Avaren God begon reeds te verbasteren, en de schoone Rachel meende, den zegen uit haars vaders huis mede te nemen of misschien haren aftocht te bedekken door de Terafim te stelen. IHJMMl De verzoening met Laban eindigde deze ontmoeting, en weldra liep ook het wederzien van Ezau boven ver- Avachting gelukkig af. Nu reisde Jakob langzaam naar het Zuiden, tenvijl hij op zijne legerplaatsen altaren oprichtte, en vooral te Beth-El, Avaar het gezicht der hemelladder hem had getroost op zijne eerste vlucht, dankbaar offerde. Maar hij hegroef eerst alle amuletten en andere versierselen van het bijgeloof, zeker ook Rachels Terafim, onder een eikeboom bij Sichem. Te Beth-El stierf Debora, de voedster van Rebekka, altijd bij de familie van Laban in eere gehouden, en met haar pleegkind mede gereisd. Het schijnt wel, dat zij Rebekka heeft overleefd, en tot in hoogen ouderdom door Jakob is verzorgd en geëerd, zoodat zelfs de boom, Avaar- onder zij begraven werd „de eik des geAveens" Avierd genoemd. Een nieuAV blijk van achting voor de vroiuv, onder Abrahams nakroost. Treuriger was het sterven van Rachel, toen zij te Betlehem Efrata haar tAveeden zoon gebaard had. Ster- nde noemde zij zijnen naam Ben Oni, „zoon der smart," maar Jakob veranderde dien naam in Ben Jamin „zoon der rechterhand." Natuurlijk, dat Jakob na den dood van Rachel en bij 't klimmen zijner jaren, zich meer aan Lea hechtte. Toch lezen wij van haar niets meer, dan dat Jakob, nadat hij met Ezau zijn vader in de spelonk Machpela begraven had, er ook Lea ter ruste legde, en in Egypte stervende, verlangde bij haar en zijne ouders te rusten. Rachels graf bleef, door een kenbaar gedenkteeken aangeduid, te Betlehem, en schilderachtig is na Herodes' kindermoord de voorstelling, hoe hare schim zich uit dit graf verhief, ontroostbaar over hare kinderen. Van Jakobs tien oudste zonen zijn de wandaden bekend. Niet enkel het verkoopen van Jozef, maar de bloedAvraak 3 mi |
Tags
Toelichtingen
Geef een Toelichting voor XU.10731_32-33