XU.10728_138-139 |
Vorige | 112 van 265 | Volgende |
|
klein (250x250 max)
gemiddeld (500x500 max)
groot
Extra Large
groot ( > 500x500)
Hoge Resolutie
Allen (PDF)
|
Deze pagina
Allen
|
- Afbeelding
- Text
-
Text Search...
Inhoud laden ...
m 138 DE PAREL. Avone, goede paarlen haar vond. Op zoo zeldzaam geluk rekent niemand, en jaagt het niet na. Wie zal naar de mijnen in Californië of Zuid-Afrika gaan, om den grootsten klomp gedegen goud te vinden? Wie zijnen akker omspitten of zijn huis ondergraven, om een' mogelijk er verborgen' schat te vinden ? Even min reist men naar de parelvisscherij, om er ééne te koopen van zoo groote waarde. Natuurlijk dat den koopman deze ontdekking verblijdt, 't Is echter al weder een zeer eigenaardige trek, dat 't er hier niet bij staat, maar wel bij den gevonden' schat, den terug gevonden penning en 't verdwaalde schaap. De spreukdiohter zeide reeds te regt: »'tls kwaad! 't is kwaad!" zegt de kooper; maar als hij heen gaat, zal bij zich verblijden. Wie den handel verstaat, zal nooit verrassing en bewondering toonen voor 't p-en hij gaarne hebben wil. En dit is hier het geval. Het is, van het eerste oogenbbk af dat men hem de kostbare parel liet zien, de eenige begeerte van dezen koopman geworden, baar te bezitten. Niet dan voor veel geld is ze te verkrijgen, maar hem is zo nog veel meer waard. Hij trekt dus zijn hart af van alle andere paarlen en edelgesteenten, met zoo veel moeite en opoffering bij een gezameld. Hij gaat honen en verkoopt al wat hij heeft; maakt bet hoe eer hoe liever, zelfs met verbes, te gelde, om den prijs dier ééne parel te kunnen betalen. En als hij ze gekocht heeft, prijst iedere kenner hem gelukkig; zijn naam Avordt bekend, als eigenaar der schoonste parel van het Oosten. Hij kan, zoo bij wil, die tegen vorstelijke schatten weer verkoopen. Maar hier breekt de Gelijkenis af. De laatste trek behoort er niet toe. Koopt de waarheid, zeide Salomo reeds (Spr. 23 : 23), maar verkoopt ze niet! En wat nu de beteekenis aangaat, ieder zal reeds hebben opgemerkt, dat deze Gelijkenis een tegenhanger is van den Schat in den akker. De orde, waarin ik dit maal Jezus' parabolisch onderwijs behandel, om het Oostersche leven helder voor oogen te hebben, scheidt zulke parallélen, die men echter gemakkelijk terug A'indt. In beide Parabelen is 't iets kostbaars en te gelijk iets ve r- rassends, dat tot beeld A-an 't godsrijk dient. Beide beelden gebruikte Jezus reeds in zijne spreuken: «Vergadert u schatten in den hemel!" en »Werpt uavc paarlen niet voor de zwij- m-ii!" Het koningrijk der hemelen heeft hier, wat men noemt eene subjectieve beteekenis; 't is het godsrijk in den mensch, en niet DE PAREL. 139 bij zijn openlijk optreden in de wereld. Zoo roemde Salomo reeds de Avijsheid kostelijker dan paarlen, en zegt, dat men haar moet nasporen als verborgen schatten. (Spr. 3:15; 2:4.) Wil men nu, bij den ruimen omvang van het denkbeeld, 't koningrijkder hemelen hier opvatten in zijne oorspronkelijke beteekenis, als den Messiaanschen heilstaat, — wil men liever denken, naar Jezus' uitspraak, aan het ééne noodige, het behoud zijner ziele, — of Avel met Paulus spreken van Christus zelf te geAvinnen, — het zal in 't wezen der zaak wel op hetzelfde neer komen. Na die eerste verrassing is 't keerpunt der beide Gelijkenissen, met de eigen woorden: >-Hij verkoopt al wat hij heeft." 'tHeeft om zoo te zeggen, alle waarde voor hem verloren. Al de begeerte zijner ziel rigt zich op dat ééne, waarvoor hij alles varen laat: den gevonden schat, de kostbare parel! Staan dus de Gelijkenissen volkomen gelijk, zoodat 't slechts tweeërlei uitdrukking is van 't zelfde denkbeeld? Ik zou niet stellig durven verzekeren, dat Jezus' bedoeling A-erder ging; en toch, zoo als die beelden daar vóór ons staan, drukken zij niet in alle opzigten hetzelfde uit. De verrassing is wel even groot, maar toch, de schat wordt gevonden, waar men volstrekt geene schatten dacht te vinden; de parels, en wel schoone, worden gezocht, al dacht de koopman niet, dat hij eene zoo zeldzame ontdekken zou. Het vinden in beide Gelijkenissen staat dus niet volkomen gelijk. In de toepassing merken wij dit gedurig op. Er zijn nadenkende, ernstige menschen, wie de waarheid meer dan alles waard is en die haar met alle inspanning zoeken. Zoo spoort de spreukdichter — gelijk wij zagen — tot het nasporen der Avijsheid aan; en zegt Paulus van de Grieken, dat zij Avijsheid zoeken, al Avas hunne bespiegelende wijsbegeerte van geheel anderen aard dan de praktische levenswijsheid der Hebreen. Vooral is 't in tijden, Avaarin het overgeleverde geloof Avankclt en de strooming van 't geestesleven soms in heftige branding, ja! in een' gevaarlijken maalstroom overgaat, dat dit zoeken ernst, dat 't zelfs moeijelijk en pijnlijk wordt. Zulke dagen waren die, Avaarin 't Evangelie op het wereldtooneel optrad. Een Xikodemus kwam tot Jezus in den nacht, om over de hoogste belangen van 't leven te spreken; een Nathanaèl peinsde er over onder zijnen vijgeboom. Menige heiden als Gornenus zocht eene betere godsdienst, dan de fabelleer van Griekenland en Rome hein als kind had i
Beschrijving voorwerp
Titel | De gelijkenissen van het evangelie : op nieuw bewerkt tot een huisboek voor het christelijk gezin / door C.E. van Koetsveld |
Documentsoort | Boekmateriaal |
Uitgave | Schoonhoven : S.E. van Nooten & Zoon |
Datum | 1886 |
Land van uitgave | nl |
Omvang/vorm | XV, 367 p., [34] bl. pl : ill |
Auteurs | Cornelis Eliza van Koetsveld 1807-1893 (Auteur) |
Nederlandse Basisclassificatie | 11.46 onderzoek en interpretatie van het Nieuwe Testament |
Vormtrefwoorden | Bewerkingen (vorm) |
GOO trefwoorden | Gelijkenissen;; Evangeliën |
Acquisitie-/collectie-aanduiding | UBVU gedigitaliseerd |
Gegevens digitalisering | Jaar: 2013;; Opdrachtgever: Amsterdam : Universiteitsbibliotheek Vrije Universiteit;; Uitvoering: Heiloo : Picturae;; Locatie origineel: NL, Universiteitsbibliotheek Vrije Universiteit, XU.10728.-;; Fysieke gegevens: tiff-bestand;; Gedigitaliseerd: juli 2013 |
Toegangsgegevens (URL) | http://imagebase.ubvu.vu.nl/getobj.php?ppn=390809055 |
PPN | 390809055 |
EPN | 1057848646 |
PPN origineel | 091736269 |
Taal | ned |
ggc060 | tekst |
Evaluatie |
Beschrijving
Titel | XU.10728_138-139 |
UBVU-ID | 0202210014112 |
Tekst | m 138 DE PAREL. Avone, goede paarlen haar vond. Op zoo zeldzaam geluk rekent niemand, en jaagt het niet na. Wie zal naar de mijnen in Californië of Zuid-Afrika gaan, om den grootsten klomp gedegen goud te vinden? Wie zijnen akker omspitten of zijn huis ondergraven, om een' mogelijk er verborgen' schat te vinden ? Even min reist men naar de parelvisscherij, om er ééne te koopen van zoo groote waarde. Natuurlijk dat den koopman deze ontdekking verblijdt, 't Is echter al weder een zeer eigenaardige trek, dat 't er hier niet bij staat, maar wel bij den gevonden' schat, den terug gevonden penning en 't verdwaalde schaap. De spreukdiohter zeide reeds te regt: »'tls kwaad! 't is kwaad!" zegt de kooper; maar als hij heen gaat, zal bij zich verblijden. Wie den handel verstaat, zal nooit verrassing en bewondering toonen voor 't p-en hij gaarne hebben wil. En dit is hier het geval. Het is, van het eerste oogenbbk af dat men hem de kostbare parel liet zien, de eenige begeerte van dezen koopman geworden, baar te bezitten. Niet dan voor veel geld is ze te verkrijgen, maar hem is zo nog veel meer waard. Hij trekt dus zijn hart af van alle andere paarlen en edelgesteenten, met zoo veel moeite en opoffering bij een gezameld. Hij gaat honen en verkoopt al wat hij heeft; maakt bet hoe eer hoe liever, zelfs met verbes, te gelde, om den prijs dier ééne parel te kunnen betalen. En als hij ze gekocht heeft, prijst iedere kenner hem gelukkig; zijn naam Avordt bekend, als eigenaar der schoonste parel van het Oosten. Hij kan, zoo bij wil, die tegen vorstelijke schatten weer verkoopen. Maar hier breekt de Gelijkenis af. De laatste trek behoort er niet toe. Koopt de waarheid, zeide Salomo reeds (Spr. 23 : 23), maar verkoopt ze niet! En wat nu de beteekenis aangaat, ieder zal reeds hebben opgemerkt, dat deze Gelijkenis een tegenhanger is van den Schat in den akker. De orde, waarin ik dit maal Jezus' parabolisch onderwijs behandel, om het Oostersche leven helder voor oogen te hebben, scheidt zulke parallélen, die men echter gemakkelijk terug A'indt. In beide Parabelen is 't iets kostbaars en te gelijk iets ve r- rassends, dat tot beeld A-an 't godsrijk dient. Beide beelden gebruikte Jezus reeds in zijne spreuken: «Vergadert u schatten in den hemel!" en »Werpt uavc paarlen niet voor de zwij- m-ii!" Het koningrijk der hemelen heeft hier, wat men noemt eene subjectieve beteekenis; 't is het godsrijk in den mensch, en niet DE PAREL. 139 bij zijn openlijk optreden in de wereld. Zoo roemde Salomo reeds de Avijsheid kostelijker dan paarlen, en zegt, dat men haar moet nasporen als verborgen schatten. (Spr. 3:15; 2:4.) Wil men nu, bij den ruimen omvang van het denkbeeld, 't koningrijkder hemelen hier opvatten in zijne oorspronkelijke beteekenis, als den Messiaanschen heilstaat, — wil men liever denken, naar Jezus' uitspraak, aan het ééne noodige, het behoud zijner ziele, — of Avel met Paulus spreken van Christus zelf te geAvinnen, — het zal in 't wezen der zaak wel op hetzelfde neer komen. Na die eerste verrassing is 't keerpunt der beide Gelijkenissen, met de eigen woorden: >-Hij verkoopt al wat hij heeft." 'tHeeft om zoo te zeggen, alle waarde voor hem verloren. Al de begeerte zijner ziel rigt zich op dat ééne, waarvoor hij alles varen laat: den gevonden schat, de kostbare parel! Staan dus de Gelijkenissen volkomen gelijk, zoodat 't slechts tweeërlei uitdrukking is van 't zelfde denkbeeld? Ik zou niet stellig durven verzekeren, dat Jezus' bedoeling A-erder ging; en toch, zoo als die beelden daar vóór ons staan, drukken zij niet in alle opzigten hetzelfde uit. De verrassing is wel even groot, maar toch, de schat wordt gevonden, waar men volstrekt geene schatten dacht te vinden; de parels, en wel schoone, worden gezocht, al dacht de koopman niet, dat hij eene zoo zeldzame ontdekken zou. Het vinden in beide Gelijkenissen staat dus niet volkomen gelijk. In de toepassing merken wij dit gedurig op. Er zijn nadenkende, ernstige menschen, wie de waarheid meer dan alles waard is en die haar met alle inspanning zoeken. Zoo spoort de spreukdichter — gelijk wij zagen — tot het nasporen der Avijsheid aan; en zegt Paulus van de Grieken, dat zij Avijsheid zoeken, al Avas hunne bespiegelende wijsbegeerte van geheel anderen aard dan de praktische levenswijsheid der Hebreen. Vooral is 't in tijden, Avaarin het overgeleverde geloof Avankclt en de strooming van 't geestesleven soms in heftige branding, ja! in een' gevaarlijken maalstroom overgaat, dat dit zoeken ernst, dat 't zelfs moeijelijk en pijnlijk wordt. Zulke dagen waren die, Avaarin 't Evangelie op het wereldtooneel optrad. Een Xikodemus kwam tot Jezus in den nacht, om over de hoogste belangen van 't leven te spreken; een Nathanaèl peinsde er over onder zijnen vijgeboom. Menige heiden als Gornenus zocht eene betere godsdienst, dan de fabelleer van Griekenland en Rome hein als kind had i |
Tags
Toelichtingen
Geef een Toelichting voor XU.10728_138-139